برگزاري اولين كرسي آزاد انديشي با محوريت سبك زندگي مطلوب از ديدگاه قرآن
نظام اسلامي و مسئله ي حجاب و نقش حجاب بر تداوم زندگي
نظام اسلامي و مسئله ي حجاب و نقش حجاب بر تداوم زندگي
ام البنين اميري
چكيده
در سالهاي اخير حجاب و پوشش زنان به مانند موضوعي داراي حساسيت اجتماعي، مورد توجه انديشمندان و متواليان فرهنگ در جوامع اسلامي بوده است. بررسي ساختارهاي فرهنگي ـ اجتماعي و اصول اخلاقي جامعه مدرنيته، گسترش و پيچيدگي ارتباطات، سياسي شدن موضوع حجاب و… . با مسئلهي پوشش و ارتباط حجاب با هويت و شخصيت فردي، همه نشانگر آن است كه مسئلهي بدحجابي امروزه به عنوان پديدهاي جديد قابليت بررسي و پژوهش بيشتري دارد. از آن جا كه اين حجاب نياز فطري هر بشري است.
نقش نماز و مسجد در افزايش سرمايه هاي اجتماعي
نقش نماز و مسجد در افزايش سرمايه هاي اجتماعي
فرخنده ميرزايي[1]، زينب قديمي[2]
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
ز اهميت فراواني دارد و عمود دين است و انسان را از فحشا و منكر باز میدارد و اولين نشانهی بندگي انسان میباشد و نيز مسجد مكتب انسان ساز و پايگاه اسلام و قرآن و محلي مناسب براي يافتن دستان صميمي و الهي میباشد. همان طور كه میدانیم هر برههاي از زندگي براي جوانان و نوجوانان حساس و مهم میباشد
چگونگی حمایت خانواده از تولید ملی در عصر جهانی شدن
چگونگی حمایت خانواده از تولید ملی در عصر جهانی شدن
سیده ژاله کارجو سادات1 شهرام رحمانی2
چکیده
اگر جهانی شدن را به مثابه گسترش روابط اجتماعی به سطح جهانی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعریف کنیم، جهانی شدن بازار کار را می توانیم به معنای شکل گیری یک بازار کار جهانی بدانیم که در آن زمینه ها و امکانات لازم برای دسترسی و برقراری ارتباطات آسان میان عرضه و تقاضای نیروی کار در سطح جهانی فراهم آمده است.
در شرایط جدید جهانی شدن که بحران اقتصادی بر اقتصاد ما نیز اثر گذاشته و همچنین تحریم های بسیاری که به نظام جمهوری اسلامی ایران، در 33 سال گذشته تحمیل شده، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال 1391، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری فرمودند. بنابراین توجه ویژه به بحث تولید، کار و سرمایه و نقش آن در پیشرفت جامعه، امری ضروری و مهم است. از این رو توجه به بحث خانواده به عنوان یکی از ساز و کارهای اثر گذار بر تولید ملی ضروری است.
از دیگر دلایلی که می تواند پرداختن به این موضوع را ضروری سازد خنثی سازی توطئه های دشمنان در زمینه های اقتصادی است.
تحریم های اقتصادی اگرچه برای بخش تولید مشکل ساز است ولی در عین حال نشانگر اهمیت تولید ملی در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور، خارج از سلطه و تصمیمات کشورهای تحریم کننده بوده و عامل حفاظت از اقتصاد ملی است.
تولید ملی جهاد مردان و حمایت از این تولیدات در قالب گرایش برای خرید کالاهای داخلی، مسئولیت زنان یک خانواده است چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ سازی را بر عهده دارند که می توانند با تربیت نیروی کارآمد و ایجاد روحیه ی خودباوری، مصرف کالای ایرانی و مدیریت مصرف با قناعت، صرفه جویی، پرهیز از تجمل گرایی و عدم گرایش به مصرف کالاهای لوکس خارجی در اجرای فرهنگ صحیح تولید ملی نقش اساسی ایفا کنند.
کلید واژه : خانواده، تولید، ملی، کار، سرمایه، اقتصاد، تولید ملی
امام خميني(ره) و احياي انديشه و تمدن اسلامي
امام خميني(ره) و احياي انديشه و تمدن اسلامي
چكيده
آن چه در اين مقاله ميخوانيد نگاهي به عملكرد و انديشهي امام خميني دربارهي احياي انديشه و تمدن اسلامي است. احياي تفكر ديني در واقع به چرخش در آوردن منظومهي فكري و عملي انسان در مدار ثابتهاي ديني است كه. اين پديده طي دوران گذشته محققان و جامعهشناسان جهان، به ويژه دنياي غرب را به خود معطوف كرده است. تاريخچهي احياگري از زمان رسول گرامي(صلي الله عليه و آله) شروع شد و تا زمانهاي مختلف ادامه داشت و در زمان امام خميني(ره) به اوج خود رسيد. سلوك و روش ايشان در احياي انديشه و تمدن اسلامي بر گرفته از سنت و روش پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) در صدر اسلام بود.
در اين مقاله ضمن بررسي تمدن اسلامي در انديشهي امام خميني به مهمترين ويژگيهاي نهضت بزرگ احياگري امام خميني كه تشخيص موانع و انحرافات عارض بر دين و ارائهي راهكارهاي جدي در اجراي آنها بود اشاره شده است كه ميتوان به عدم احساس استقلال ملتها و خودباختگي آنها در برابر بيگانگان، جدايي دين از سياست، تحجرگرايي و مقدس مآبي و عدم درك مقتضيات زمان و مكان و استظهار ناقص از حكومت حقه و… اشاره كرد.
از جمله مؤلفههاي امام خميني در بازسازي احياء تفكر اسلامي ميتوان مبارزه با سكولاريسم، تشكيل حكومت اسلامي، ولايت فقيه و احياي حج ابراهيمي را نام برد.
كليدواژه : امام خميني(ره) ، احياء ، انديشه ، تمدن ، اسلام
وظیفه و مسئولیت اقتصادی زنان از نگاه قرآن
وظیفه و مسئولیت اقتصادی زنان از نگاه قرآن
سیده ژاله کارجو1، شهرام رحمانی2
چکیده
از آفرینش انسان تا که امروز، زن و مرد همراه هم بودهاند و زن دوشادوش مرد در همه حال با او همکاری کرده است. علاوه بر کار خانگی و بچهداری در فعالیتهایی چون مزرعه داری و دامداری و ریسندگی و بافندگی و… مشغول بوده است. در مورد مشارکت اقتصادی زنان دیدگاههای مختلفی وجود دارد که به بررسی این موضوع و ویژگیهای شخصی زنان برای حضور در عرصه اقتصاد پرداخته شده است.
در اصل حضور زنان در فعالیتهای اقتصادی، تردیدی وجود ندارد. اسلام زنان را برای فعالیت اقتصادی آزاد گذاشته و به آن استقلال و آزادی داده و آنان را مالک مال و کار خویش کرده و حق قیمومیت را در معاملات زن از دیگران سلب کرده و در عین حال با برداشتن مسئولیت تأمین بودجه خانوادگی از دوش زن، او را از هر نوع اجبار و الزامی برای پذیرش فعالیت اقتصادی معاف کرده است . حتی اسلام برای زن نفقه و مهریه قرار داده و پرداخت آن را بر مردان واجب کرده است . مرد نمی تواند زن را وادار به کاری کند و اگر زن به دلخواه به کاری که متناسب با شان و شئون او و در حریم معاملات شرعی قرار دارد ، مبادرت ورزد و مالی را به دست آورد مرد حق ندارد بدون رضای او در آن ثروت تصرف کند. در عین حال بر مرد لازم است که مخارج و هزینه های خانواده را تأمین کند. اسلام به زن حق تحصیل ثروت و استقلال کامل اقتصادی داده است .
کلیدواژه : کار، اشتغال ، اقتصاد، اشتغال زنان، استقلال
راهکارهای گسترش فـرهنگ پژوهـش
راهکارهای گسترش فـرهنگ پژوهـش
سیده ژاله کارجو سادات1 شهرام رحمانی2
از جمله عوامل بسیار مهم در شناخت مشكلات جامعه و یافتن راه حل برای آنها ، امر پژوهش و تحقیق است. پژوهش از دو بعد دارای اهمیت است؛ نخست اینكه چاره گشای مشكلات فردی و اجتماعی است و دیگر اینكه با افزایش دانسته های انسان به او كمك می كند تا با انتقال یافته های خود به دیگران در حل مشكلات جامعه كمك مضاعف كند. اما نكته مهم این است كه خود پژوهش نیز نیازمند آموزش است چرا كه پژوهش در حقیقت یك فن است و روش های مختلفی دارد كه یادگیری و به كار بستن آنها جز با آموزش میسر نیست.
اما متأسفانه هنوز فرهنگ پژوهش در كشور ما نهادینه نشده و باور راستین برای پژوهش در بخش های گوناگون آموزشی و فرهنگی تقویت نگشته است که بتوان از آن در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده نمود. اعتقاد به اینكه پژوهش می تواند بسیاری از مسائل را حل كند یا آنها را كاهش دهد در میان مسئولان چندان قوی نیست و هنوز بسیاری از دست اندر كاران طعم شیرین استفاده از نتایج تحقیق را نچشیده اند.
امر پژوهش باید با قدرت، قوت، جدیت و گستردگی بیشتری در نظام آموزشی كشور ( از پیش دبستان تا تحصیلات تكمیلی و آكادمیك وحتی در حوزه های علمیه ) توسعه و دنبال شود تا دانش آموزان به پژوهش و پژوهش گری علاقه مند شده و آینده تحقیقاتی كشور را به نحو مطلوب محقق نمایند. زیرا قریب به یک سوم جمعیت کشور ایران را دانش آموزان، دانشجویان، طلاب ، معلمان و اساتید تشکیل می دهند . قابلیت چنین جمعیتی که به عنوان نیروی انسانی فعال می تواند در جهت رشد و توسعه سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تأثیر گذار باشد بر هیچ کس پوشیده نیست . ولی تحقق این هدف در شرایط فعلی منوط به نهادینه شدن فرهنگ پژوهشی در بین جوانان، طلاب و دانشجویان آینده ساز جامعه و به کارگیری دانش های پژوهش – محور و فناوری های نوین توسط آنهاست. این مقاله ضمن ارائه راهکارهای نو ، پیشنهاد می کند با تغییر اساسی در ساختار نظام آموزشی و به کارگیری رویکرد پژوهش – محور در برنامه های درسیدانش آموزان،دانشجویان، طلاب؛ می توانند نقش تعیین کننده ای در اشاعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری داشته و بدین ترتیب نیروی انسانی مورد نیاز آینده کشورمان را در جهت رشد و توسعه تأمین نماید.
dew.karjo@ yahoo.com1 - مهندس کشاورزی – علوم خاک ، طلبه سطح 2 حوزه علمیه ثامن الحجج شهرستان پارس آباد پایه ی دوم
godas312@yahoo.com2- قاری و مدرس قر آن کریم
امام خمینی(ره) و رهبری بیداری اسلامی
امام خمینی(ره) و رهبری بیداری اسلامی
عزیزه بهاری [1]
چکیده
بيداري اسلامي مقوله اي است که همزمان با تهاجم همه جانبه غرب در جهان اسلام وعصر استعمار، شروع شد و از آغاز تا عصر حضرت امام خميني(ره) مراحل گوناگوني را پيمود. اين حرکت که مشخصا با انديشه هاي کساني چون سيد جمال الدين اسدآبادي شروع شده بود، همواره در ميان حلقه هاي محدود و معين تبارز يافت و هيچگاه نتوانست به مثابه يک گفتمان مسلط عمل کند. حتي در زماني که اين جريان توسط کساني چون حسن البنا وسيد قطب در مصر، ابعاد گسترده تري يافت، بازهم نتوانست وارد زندگي همه توده هاي مسلمان شود و طرحي نو دراندازد.
اقتصاد مقاومتی وخا نواده
اقتصاد مقاومتی وخا نواده
چکیده:
موضوع اقتصادمقاومتی توسط مقام معظم رهبری در سال 1389مطرح شد که براساس آن اقتصادمقاومتی کاهش وابستگی هاوتأکیدروی مزیت های تولیدوتلاش برای خوداتکایی است .هدف اقتصادمقاومتی بازسازی واحیای اقتصادملی است. ازجمله الزامات اقتصادمقاومتی براساس آموزه های دینی ایمان تقوا،کاروتلاش، عدالت، گردش سالم اقتصادی ،اعتدال درمصرف ،ممنوعیت انحصاروتمرکزاموال وثروت و… می باشد.خانواده نیزبه عنوان یکی از مهمترین نهاد در جامعه در تحقق این مهم می تواند نقش اساسی را ایفا کند برای تحقق اقتصادمقاومتی در خانواده بایدنوع وشیوه خاصی از سبک زندگی را ارایه دادکه در آن مؤلفه هایی موردنیازبرای اقتصادمقاومتی چون ساده زیسی ،قناعت ،صرفه جویی ، اولویت های مخارج خانواده ،پرهیزازاسراف وتجمل گرایی نقش مهمی داردونیزالگوگیری از زندگی اهل بیت درسبک زندگی به روش اقتصادمقاومتی ،اعتمادعمومی را افزایش می دهد.وباتغییرالگوهای غلط که درخانواده های ایرانی جریان دارد می تواننددرتحقق اقتصادمقاومتی درخانواده گام اصلی رابردارند .ضروزت تشکیل نهادهای مبارزه بااشرافی گری ،ساده زیستی مدیرانمشارکت مردمی ،حمایت ازتولیدملی وخودکفایی وخوداتکایی ازجمله مواردکاربردی کردن واجرای اقتصادمقاومتی در جامعه است .
کلیدواژه: اقتصاد ، مقاومت ، خانواده ، اقتصاد مقاومتی
مهدويت، غرب و بازيهاي رايانه اي
مهدويت، غرب و بازيهاي رايانه اي
چكيده
مبحث منجي موعود و آخرالزمان، يكي از اصل هاي مشترك بين تمام اديان الهي اساطير باستان اقوام مختلف است. توجه خاص به مبحث مهدويت باعث بروز اقداماتي در جهت مخدوش ساختن انقلاب حضرت مهدي(عج) از جمله: فيلم نوسته آداموس، بازي خليج فارس، كتاب چند بعدي، تبليغ جنگ آرماگدون و… شده است.
هم اكنون سير محصولات فرهنگي غرب براي تحقق بخشيدن به آرمان هاي خود، راهي بازارهاي كشورهاي مسلمن شده است.امروزه به علت ويژگي هاي خاص بازي هاي رايانه اي به شوالیه های مجازی، جذاب و قدرتمندي در راستاي ناتوي فرهنگي و جنگ صليبي غرب عليه جهان اسلام بدل شده و سوژه ي جذاب و جهاني آخرالزمان محور ساخت بسياري از بازي هاي ويدئويي شده است. در صنعت بازي هاي رايانه اي انواع مختلفي از آخرالزمان را مي توان مشاهده نمود و به همان ميزان منجيان آخرالزمان را، آخرالزمان تكنولوژيك، تخيلي، طبيعي، اسطوره اي و ديني از جمله اين اين آخرالزمانست كه در اين ميان به آخرالزمان ديني توجه خاص و ويژه اي شده است كه در به طور كامل به تبيين هر يك پرداخته ايم.
جايگاه كار، اشتغال و توليد در كلام و سيره ي معصومين(عليهم السلام)
جايگاه كار، اشتغال و توليد در كلام و سيره ي معصومين(عليهم السلام)
زهرا صفرزاده[1] و گلثوم احمدي[2]
چکیده:
کار، اشتغال و تولید دارای سه بعد فلسفی، جامعه شناختی و اقتصادی می باشد، ترتب بین این ابعاد منطقی است. از این رو بعد فلسفی، زیربنای جامعه شناختی و جامعه شناختی آن زیرساز بحث اقتصادی آن به حساب می آید. آنگاه که فرهنگ کار و تولید در روابط اجتماعی سامان می یابد، زمینه طبیعی تأثیرگذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری فراهم و در نتیجه شرایط راهبردهای اشتغال و تولید تحقق عینی می یابد.