Download: 5.doc

در حال دریافت: 5.doc امام خميني(ره) و احياي انديشه و تمدن اسلامي

 

امام خميني(ره) و احياي انديشه و تمدن اسلامي

                                                                                  ليلا صالحي[1]و رقيه بهزاد[2]

چكيده

آن چه در اين مقاله مي­خوانيد نگاهي به عملكرد و انديشه­ي امام خميني درباره­ي احياي انديشه و تمدن اسلامي است. احياي تفكر ديني در واقع به چرخش در آوردن منظومه­ي فكري و عملي انسان در مدار ثابت­هاي ديني است كه. اين پديده طي دوران گذشته محققان و جامعه­شناسان جهان، به ويژه دنياي غرب را به خود معطوف كرده است. تاريخچه­ي احياگري از زمان رسول گرامي(صلي الله عليه و آله) شروع شد و تا زمان­هاي مختلف ادامه داشت و در زمان امام خميني(ره) به اوج خود رسيد. سلوك و روش ايشان در احياي انديشه و تمدن اسلامي بر گرفته از سنت و روش پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) در صدر اسلام بود.

در اين مقاله ضمن بررسي تمدن اسلامي در انديشه­ي امام خميني به مهمترين ويژگي­هاي نهضت بزرگ احياگري امام خميني كه تشخيص موانع و انحرافات عارض بر دين و ارائه­ي راهكارهاي جدي در اجراي آن­ها بود اشاره شده است كه مي­توان به عدم احساس استقلال ملت­ها و خودباختگي آن­ها در برابر بيگانگان، جدايي دين از سياست، تحجرگرايي و مقدس مآبي و عدم درك مقتضيات زمان و مكان و استظهار ناقص از حكومت حقه و… اشاره كرد.

از جمله مؤلفه­هاي امام خميني در بازسازي احياء تفكر اسلامي مي­توان مبارزه با سكولاريسم، تشكيل حكومت اسلامي، ولايت فقيه و احياي حج ابراهيمي را نام برد.

كليدواژه : امام خميني(ره) ، احياء ، انديشه ، تمدن ، اسلام 



[1] . معاون پژوهش و تحقيق حوزه علميه ثامن الحجج(ع) شهرستان پارس آباد، مسئول هسته پژوهشي فارغ التحصيلان حوزه علميه؛ 

[2] .  عضو هسته پژوهشگران حوزه علميه ثامن الحجج(ع)؛