هفته نامه پژوهش
منزلت پژوهشگران
پژوهش گامي است كه محقق براي شفاف سازي مسئله اي مبهم بر مي دارد تا پاسخي دقيق و منطقي براي حل آن بيابد. رسالت اصلي پژوهشگران و محقق، صيانت از حريم حقيقت و تبيين و تشريح آن است. محقق كسي است كه به منظور كشف حقايق، در درياي انديشه والاي انساني غوطه ور
مي شود. محققان، اهرم هاي نيرومند روحي، سرمايه هاي سرشار فكري، روشن كننده راه پرپيچ و خم زندگي پيشينيان و مقدمه سازان فكري عروج به كمال در پيش روي انسان اند. اينان همان طالبان علم اند كه در فرهنگ قرآن و اهل بيت عليهم السلام از ايشان با عبارت هاي مختلف تجليل شده است؛ چنان كه امام باقر عليه السلام مي فرمايد: «همه جنبدگان زمين بر طالب علم درود مي فرستد، حتي ماهي هاي دريا».
زمينه هاي اجتماعي پژوهش
در انديشه و تمدن اسلامي، معرفت، تكاپو براي رسيدن به حقيقت پديده هاست. اين شناخت جز با پيدايش زمينه هاي اجتماعي آن پديدار نمي شود. در اين صورت، جامعه بايد به افقي از انديشه برسد كه نگاه نو را برتابد و در پي ژرفاي انديشه ها و بينش ها باشد. در غير اين صورت، تلاش ها فردي مي شود و فرد در رسيدن به آستانه بلند پژوهش و معرفت شناسي، راهي بس برفراز و نشيب خواهد داشت و امكان دارد با توجه به مشكلات پيش رو، از ادامه راه بازماند. اگر فضاي جامعه آماده نظريه سازي ونظريه پردازي باشد، اندك اندك انديشه ها ظهور مي يابد و پژوهش هايي انجام مي شود كه جويندگان راه را به سوي سخن و انديشه اي نو هدايت مي كند.
راهكارهاي افزايش اخلاق پژوهش
1. برگزاريكارگاه هاياخلاق حرفه اي در پژوهش؛
2. ايجاد زمينه آشنايي دانشجويان و طلاب با پايگاه هاي اطلاعاتي جهان و مقوله استانداردهاي كيفي آثار و مقالات؛
3. نهادينه كردن فرهنگ،رعايت حقوق ديگران در پژوهش؛
4. ايجاد زمينه هاي كنترل دقيق پژوهش و رساله نويسيدر كشور؛
5. جلوگيري از موضوع زدگي و تكرر عناوين پژوهشي؛
6. ايجاد مكانيسم موضوع يابي، موضوع آفريني و موضوع سازي مبتني بر نيازهاي حال و آينده؛
7. ترويج فرهنگ نقد و نقدپذيري براي بررسي آثار توليد شده؛
8. رعايت حريم علمي توليدكنندگان آثار علمي- پژوهشي؛
9. ترويج فرهنگ تعهد در توليدات علمي؛
10. رعايت حقوق مؤلف و پژوهشگر در فرآيند و اختتام تحقيق؛
11. تقدير و تشويق هاي مناسب براي تحقيقات نوين؛
12. وضع دقيق و سختگيرانه در مورد ارتكاب بداخلاقي علمي و پژوهشي.